Związek Zawodowy Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej skierował do Głównego Lekarza Weterynarii pismo w sprawie polecenia przeprowadzenia kontroli w gospodarstwach utrzymujących trzodę chlewną, które w ostatnich 12 miesiącach nie dokonywały zgłoszeń do ARiMR.

W piśmie zwrócono uwagę, że w niektórych powiatach liczba gospodarstw do skontrolowania sięga kilkuset, co w tak krótkim czasie jest zadaniem niewykonalnym. Tak szeroki zakres kontroli prowadzi do nadmiernego przeciążenia pracowników Inspekcji, grozi obniżeniem jakości pracy oraz ryzykiem zaniedbania innych ważnych zadań.
Podkreśliliśmy również, że Inspekcja Weterynaryjna ma jedynie podgląd do systemu IRZplus, ale nie posiada uprawnień do wprowadzania zmian. Oznacza to, że same kontrole nie rozwiążą problemu – konieczne jest zaangażowanie ARiMR i wypracowanie jasnych procedur współpracy pomiędzy obiema instytucjami.
OZZPIW wskazał, że aby działania były skuteczne i rzetelne, potrzebne jest ustalenie priorytetów (w pierwszej kolejności gospodarstwa faktycznie utrzymujące świnie), wydłużenie terminów realizacji oraz wspólne działanie z ARiMR.
Inspekcja Weterynaryjna nie uchyla się od zadań związanych z ASF, ale muszą być one organizowane w sposób realny, proporcjonalny i skuteczny.
Poniżej treść pisma skierowanego do Głównego Lekarza Weterynarii w sprawie polecenia kontroli gospodarstw utrzymujących trzodę chlewną, które nie dokonywały zgłoszeń do ARiMR
Szanowny Panie Doktorze,
Związek Zawodowy Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej pragnie zwrócić uwagę na istotne problemy związane z poleceniem przeprowadzenia kontroli w gospodarstwach utrzymujących trzodę chlewną, które w ostatnich 12 miesiącach nie dokonywały zgłoszeń do ARiMR.
Z przekazanych zestawień wynika, że w niektórych powiatach do skontrolowania pozostaje kilkaset gospodarstw, a wyznaczone terminy czynią to zadanie praktycznie niewykonalnym. Nawet przy maksymalnym zaangażowaniu kadry powiatowych inspektoratów, obciążenie to przekracza realne możliwości organizacyjne Inspekcji, która równolegle musi realizować wiele innych ustawowych obowiązków.
Rozumiemy wagę problemu w kontekście ASF, jednak tak sformułowane polecenie:
- jest niewykonalne w wyznaczonym czasie,
- prowadzi do nadmiernego przeciążenia pracowników, co grozi popełnianiem błędów i obniżeniem jakości pracy,
- odciąga zasoby od innych istotnych zadań Inspekcji,
- a przy tym nie gwarantuje rozwiązania problemu, ponieważ IW posiada jedynie podgląd do systemu IRZplus i nie ma uprawnień do wprowadzania zmian. Nawet prawidłowo przeprowadzona kontrola nie aktualizuje danych – skuteczność działań zależy od ARiMR.
W konsekwencji istnieje realne ryzyko, że zamiast poprawy nadzoru, powstaną działania pozorne: protokoły zostaną sporządzone, lecz problem w systemie pozostanie, a jednocześnie inne ważne sprawy mogą zostać zaniedbane.
W naszej ocenie konieczne jest:
- Ustalenie priorytetów – w pierwszej kolejności kontrole w gospodarstwach, w których faktycznie utrzymywane są świnie.
- Wydłużenie terminów realizacji tak, aby uniknąć pozornych działań i umożliwić rzetelną pracę.
- Wypracowanie jasnych procedur współpracy IW–ARiMR – skoro to Agencja prowadzi system rejestracji, to powinna być ustalona procedura, która pozwoli na niwelowaniu wskazanych problemów przy odpowiednim zaangażowaniu obu instytucji.
Inspekcja Weterynaryjna nie uchyla się od zadań związanych z ASF, ale muszą być one organizowane w sposób realny, proporcjonalny i skuteczny. Obecna formuła przerzuca całość obowiązków na IW, choć bez udziału ARiMR kontrole nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, a jednocześnie narażają pracowników na odpowiedzialność za niewykonalne polecenia.
Apelujemy o uwzględnienie powyższych uwag i podjęcie działań zmierzających do takiej organizacji pracy, która pozwoli osiągnąć cel – realne uszczelnienie systemu zgłoszeń – przy zachowaniu rzetelności i wykonalności powierzonych zadań.
Z poważaniem,
Sara Meskel
Przewodnicząca OZZPIW