Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej rozpoczyna nową inicjatywę pod nazwą „Zderzenie z Przepisem”.

Celem akcji jest zbieranie i przekazywanie instytucjom odpowiedzialnym – w szczególności Głównemu Lekarzowi Weterynarii – przykładów problemów prawnych, z jakimi na co dzień spotykają się pracownicy Inspekcji Weterynaryjnej na poziomie powiatowym, wojewódzkim oraz w granicznych inspektoratach weterynarii. W ramach projektu raz w miesiącu (lub częściej), będą kierowane zgłoszenia dotyczące:

  • niejasnych, sprzecznych lub niewykonalnych przepisów,
  • luk prawnych narażających pracowników IW na odpowiedzialność,
  • sytuacji, w których obowiązujące regulacje uniemożliwiają skuteczne wykonywanie zadań przez Inspekcję Weterynaryjną.

Inicjatywa ma na celu wspieranie tworzenia przepisów prawa, które umożliwią rzetelne i odpowiedzialne wykonywanie obowiązków służbowych, zamiast je utrudniać. Zachęcamy członków OZZPIW oraz wszystkich pracowników Inspekcji Weterynaryjnej do współpracy i przesyłania przykładów z praktyki zawodowej, które wymagają interwencji lub zmian legislacyjnych. Kontakt

Poniżej można się zapoznać z pierwszym „zderzeniem” w tej serii. Treść pisma skierowanego do Głównego Lekarza Weterynarii, Pana Krzysztofa Jażdżewskiego

W imieniu Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej pragniemy zwrócić uwagę na poważny problem praktyczny, z jakim mierzą się lekarze weterynarii pełniący funkcje urzędowe w sytuacji wystąpienia ognisk chorób zakaźnych zwierząt. Podczas spotkania z przedstawicielami Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej w zeszłym roku otrzymaliśmy zapewnienie, że zgłaszane przez nas problemy prawne i organizacyjne będą przez Państwa na bieżąco rozwiązywane ze wskazaniem drogi postępowania.

Zwracam się z uprzejmą prośbą o wskazanie podstawy prawnej upoważniającej organy Inspekcji Weterynaryjnej do dokonywania faktycznych czynności w ognisku choroby zakaźnej, czyli przeprowadzania za hodowcę czynności związanych z likwidacją choroby takich jak zabicie zwierząt, dezynfekcja gospodarstwa, czy też dokonywania czynności prawnych takich jak zlecanie przeprowadzania czynności firmom zajmującym się utylizacją, uśmierceniem czy też transportem zwłok zwierzęcych.

W ocenie Związku Inspekcja Weterynaryjna ani obecnie ani nigdy wcześniej nie była uprawniona do wykonywania za hodowcę decyzji przy ognisku choroby zakaźnej czy też przy jej podejrzeniu. Obecnie nie istnieje akt prawny, który dawałby IW bezpośrednie uprawnienie do podjęcia działań w trybie natychmiastowym – z pominięciem procedury egzekucyjnej.

Obecne zagrożenie związane z pryszczycą i działania podejmowane w celu przygotowania się do jej zwalczania, sugerują, że koncepcja postępowania przy wystąpieniu choroby zakaźnej będzie się opierać na dokonywaniu faktycznych czynności w ognisku choroby przez powiatowych lekarzy weterynarii, co w ocenie związku nie ma żadnych podstaw prawnych. Organ, który wydał decyzję nie ma prawnej możliwości jej wykonania, czy to samodzielnie, czy to przez zlecenie jej wykonania podmiotowi zewnętrznemu. Jedyny wyjątek od tej zasady dotyczy wykonania zastępczego uregulowanego w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, takie działania wymagają wszczęcia postępowania egzekucyjnego, wydania tytułu wykonawczego, a w dalszym kroku – zastosowania środka przymusu w postaci wykonania zastępczego. To rozwiązanie jest zbyt wolne i nieprzystosowane do sytuacji kryzysowych, takich jak pojawienie się ogniska pryszczycy czy ASF.

Powyższe znajduje także potwierdzanie w przepisach rozporządzeń UE, które regulują kwestie zdrowia zwierząt, gdzie wyraźnie wskazano, że właściwe organy są od nadzoru nad wykonywaniem poszczególnych czynności w ognisku choroby, a nie od ich wykonania.

Mając na uwadze powyższe Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej zwraca się z prośbą o stanowisko Głównego Lekarza Weterynarii, a w szczególności o wskazanie czy powiatowi lekarze weterynarii mają prawo wykonywać czynności w ognisku choroby czy to przez wykonywanie konkretnych czynności (uśmiercenie zwierząt, dezynfekcja), czy też poprzez ich zlecenie, czy jednak czynności w ognisku choroby wykonuje Strona decyzji administracyjnej co do której skierowano konkretne nakazy, a Inspekcja Weterynaryjna nadzoruje ich prawidłowe wykonanie.

W ocenie Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej istnieje konieczność pilnej nowelizacji prawa w tym zakresie i przygotowania regulacji pozwalającej na stosownie tego środka egzekucyjnego w postaci wykonania zastępczego z mniejszym rygorem biurokratycznym niż wynika to z obecnej regulacji prawnej w tym zakresie, należy choćby zrezygnować z wymogu prawnego wysyłania upomnienia, a także przewidzieć regulację, że wniesienie zarzutów nie wstrzymuje postępowanie egzekucyjnego, a postanowienie o wykonaniu zastępczym  z mocy prawa ma nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Do momentu zmiany przepisów, na co liczymy, wnosimy o przyjęcie jednego sposobu postępowania w tej sprawie na terenie całego kraju.

Chcemy również ponowić prośbę o wyznaczenie daty spotkania, aby omówić przytoczone problemy.

Z poważaniem,Sara Meskel Przewodnicząca OZZPIW