Dyżury Inspekcji Weterynaryjnej na granicach – podsumowanie korespondencji OZZPIW z GLW i MRiRW

W związku z pojawieniem się ognisk pryszczycy w Niemczech, na Słowacji i na Węgrzech, w marcu 2025 roku pracownicy Inspekcji Weterynaryjnej zostali skierowani do pełnienia dodatkowych dyżurów na przejściach granicznych. Decyzje te budziły poważne wątpliwości – zarówno organizacyjne, jak i prawne.

W trosce o przejrzystość działań administracji publicznej Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej wystąpił z formalnymi wnioskami do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Głównego Lekarza Weterynarii.

21 marca 2025 r. opublikowaliśmy na naszej stronie treść wniosku o udostępnienie informacji publicznej.


Odpowiedź MRiRW z dnia 3 kwietnia 2025 r.

Ministerstwo stwierdziło, że:

  • nie posiada części wnioskowanych informacji,
  • niektóre pytania nie dotyczą informacji publicznej,
  • za działania odpowiadają wojewódzcy i powiatowi lekarze weterynarii.

Szczegóły zawarliśmy we wpisie: „MRiRW odpowiada, ale nic nie wyjaśnia”.


Odpowiedź Głównego Lekarza Weterynarii z dnia 23 kwietnia 2025 r.

Główny Lekarz Weterynarii, Krzysztof Jażdżewski, przekazał, że:

  • dyżury zostały zorganizowane na podstawie delegacji służbowych lub wyznaczeń przez powiatowych lekarzy weterynarii,
  • czas pracy, wynagrodzenia i nadgodziny rozliczane są według obowiązujących przepisów Kodeksu pracy i ustawy o służbie cywilnej (dla delegowanych) lub umów cywilnoprawnych (dla wyznaczonych),
  • GLW nie uznał warunków pracy za odbiegające od normy, co – jego zdaniem – nie uzasadniało potrzeby zapewnienia posiłków regeneracyjnych,
  • zaplecze socjalne miało być zapewnione,
  • pytania o dodatkowe rekompensaty należy kierować do pracodawców i powiatowych lekarzy weterynarii.

Ponaglenie OZZPIW – 15 kwietnia 2025 r.

Nie zgadzając się z odmową udzielenia informacji, złożyliśmy ponaglenie.
Wskazaliśmy, że:

  • działania Inspekcji Weterynaryjnej na granicach są elementem realizacji zadań publicznych,
  • pytania o ich podstawy, organizację i finansowanie są objęte definicją informacji publicznej,
  • obowiązkiem organów władzy publicznej jest odpowiedzieć w sposób rzetelny i kompletny.

Ostateczna odpowiedź MRiRW – 13 maja 2025 r.

W odpowiedzi na ponaglenie Ministerstwo podtrzymało wcześniejsze stanowisko:

  • organizacja pracy IW nie podlega bezpośredniemu nadzorowi ministra,
  • nie wydano żadnych wiążących wytycznych ani poleceń dla GLW w tej sprawie,
  • odpowiedzialność za organizację działań i rozliczenia spoczywa na poziomie lokalnym – u wojewódzkich i powiatowych lekarzy weterynarii.

Co z tej korespondencji wynika?

  • Brak centralnych wytycznych
  • Brak przejrzystości w podejmowaniu decyzji.
  • Brak jednoznacznej odpowiedzialności.
  • Przerzucanie kompetencji i odpowiedzialności między instytucjami.

W sytuacji realnego zagrożenia epizootycznego, jakim jest pryszczyca, OZZPIW oczekuje jasnych, skoordynowanych działań oraz zapewnienia bezpiecznych i zgodnych z prawem warunków pracy dla pracowników Inspekcji Weterynaryjnej.

Nie ustajemy w działaniach na rzecz przejrzystości, godnych warunków pracy i odpowiedzialności administracyjnej.